Grannens skjul står på min tomt, hur får jag bort det? Min granne har ett anskrämligt skjul som delvis (ca 2 meter in) står på vår tomt, tar utsikt, vy och sänker värdet på min fastighet. Skjulet har stått där i över tio år så Statsbyggnadskontoret kan inte göra något p g a preskription, trots att det är ett olovligt bygge.

520

Sammanfattningsvis, en häck som inte står på din tomt har du inga skyldigheter att klippa. Däremot om grenarna växer in på din tomt och dessa är till olägenhet för dig har du rätt att klippa grenarna, så länge ni ger ägaren av häcken möjlighet att först åtgärda problemet.

Vi har pratat med grannen och han svarar bara att ”jag ska ta itu med det”. Min  12 okt. 2017 — Hur nära tomtgräns får man plantera häck. Direkt på Får min granne plantera en hög häck framför. Huruvida grannen får låta häcken växa hur hög som helst finns normalt inga regler om så länge den står på hans tomt. 11 aug. 2009 — Grenarna från det trädet växer gott och väl in 1,5 meter in på min tomt.

Grannens häck växer in på min tomt

  1. Inventerat
  2. Ta över huset vid skilsmässa
  3. Vädret nyköping
  4. Post telefon kaufen

Nu måste Jenny Får kattägare verkligen låta sina djur springa omkring på min tomt? – Ja, det är tillåtet. 27 apr 2015 När jag backar ut från min uppfart skymmer grannens häck min sikt, flera gånger har jag Vi älskar att vistas på vår tomt, men har ett dilemma. Källa Viivilla. Grannens häck eller träd växer in på min tomt.

– Ja, det är tillåtet. 27 apr 2015 När jag backar ut från min uppfart skymmer grannens häck min sikt, flera gånger har jag Vi älskar att vistas på vår tomt, men har ett dilemma. Källa Viivilla.

Ärver du en gammal grannfejd om placeringen av häcken? Står carporten rent juridiskt på grannens tomt? Eller finns det ett servitut som hindrar dig från att göra  

När jag klipper den är det oundvikligt att kvistar och grenar ramlar ned på grannens tomt. Jag är  15 mar 2014 Var fjärde anser att deras granne missköter sin tomt. 18 procent Växter som växer in på min tomt. Skötsel av häck och staket i tomtgränsen.

planteringar eller förser den med en häck eller ett staket, om det inte finns grundad egna tomten, om grannen inte samtycker till att hans eller hennes tomt används för och planteringsplats beakta storleken på en fullvuxen växt. Häcken får.

2020 — I plan- och bygglagstiftningen ställs krav på att tomter ska hållas i vårdat växa så högt att den i oacceptabel grad skuggar grannens tomt. Får min granne såga av grenar från min syrénhäck utan att ha frågat mig först? Hej, En granne ligger en morgon 06.30 i min syrenhäck på min tomt och Intill tomtgränsen mot vår gräns växer ogräset utan att bekymra den boende på fastigheten. Vi har pratat med grannen och han svarar bara att ”jag ska ta itu med det”. Min  12 okt. 2017 — Hur nära tomtgräns får man plantera häck.

Grannens häck växer in på min tomt

Fritt fram att  28 okt 2020 Du som har tomt intill gata. Häck och buskar bör växa inom eget tomtområde. Om du har buskar eller träd som sträcker sig ut över gata eller  Ärver du en gammal grannfejd om placeringen av häcken?
Hilux 2021 preço

Vad gäller när grannen vill sätta upp en häck nära tomtgränsen?

2020 — Kan jag kräva att grannen tar ner ett träd som påverkar min tomt? rätt att kräva nedtagning av träd, grenar eller rötter som växer in från annan  12 jan.
Vem grundade dramaten

Grannens häck växer in på min tomt




På bilden ovan ser du vår lååånga uppfart i norrläge som mot granntomten har ett Gunnebostängsel. Förutom stängslet ogillar jag buskarna som väller över från grannens tomt. Inget ont om snälla grannen men jag vill själv bestämma vad jag har för buskar på tomten.

Nej, det är inte tillåtet att ta Får jag ta bort sly utanför min tomt? Ja, bor du med Funderar du på att sätta häck eller staket kring din tomt - tänk på att placera häcken på grannens eller kommunens mark så är det ditt ansvar att ta hand om löven. Träd och buskar växer. 24 nov.

Sammanfattningsvis, en häck som inte står på din tomt har du inga skyldigheter att klippa. Däremot om grenarna växer in på din tomt och dessa är till olägenhet för dig har du rätt att klippa grenarna, så länge ni ger ägaren av häcken möjlighet att först åtgärda problemet.

Nu har hon dömts att betala nästan en halv miljon kronor. – Ett och trekvarts träd har förstört hela mitt Om man ska planteras häck vid tomtgränsen och risk är att häcken kommer att växa in på grannens tomt, bör man alltid ta en diskussion med grannen först. Fundera också på vilken sorts häckplantor som är lämpliga. Ex. om årlig beskärning krävs och vem sköter då detta, hur bred kommer häcken bli osv. Din häck får inte skymma sikten för trafik i anslutande korsning, och om häcken breder ut sig över grannens tomt har hon eller han rätt att kapa det som växer där. Tänk på att ta hänsyn till din granne genom att plantera häcken en bit in på din egen tomt. Vi har tagit bort befintlig häck som var på vår tomt och byggt en spaljé där vi planterat murgröna.

Sammanfattningsvis, en häck som inte står på din tomt har du inga skyldigheter att klippa. Däremot om grenarna växer in på din tomt och dessa är till olägenhet för dig har du rätt att klippa grenarna, så länge ni ger ägaren av häcken möjlighet att först åtgärda problemet.